.

קורס דיגיטאלי- "תקבנות"

 כשקרבנות ותקפנות 

נפגשים בחדר הטיפולים

בהטבה לחודשי הקיץ!!!

760 במקום 1200 ש''ח

עד 31/08/24

בטיפול בנפגעות ובנפגעי טראומה מתמשכת בילדות נפגוש נושאים ייחודיים:

הפנמת דמות קורבן/תוקפן ברמה הבינאישית ביחסים הטיפוליים

במבוא לספרה של קליין, מציע דורבן (אצל קליין, 2003) את המונח "תוקבנות" victimator = victim and perpetrator. המושג מתאר את מנגנון הקרבנות והתוקפנות השזורות זו בזו, באופן בו הקרבן הפנימי יונק כוח והצדקה מהסטטוס שלו כקורבן דרך האשמת התוקפן, ובכך הופך בתורו לתוקפן.

באופן דומה, מרגיש התוקפן מוחלש מחד מן התוקפנות אשר מעוררת בקרבו רגשות אשם. רגשות אלו מביאים את התוקפן לניסיונות לתקן את האשמה ובכך הוא צובר כוח על ידי הכחשת הפגיעה ופיצוי יתר בגינה.

גם בטיפול, משתחזרים יחסי ה"תוקבנות" בין המטפלת למטופלת. דייויס ופראולי (2013) מאמינות כי רק במסגרת יחסי העברה-העברה נגדית בתוך הקשר הטיפולי... במקרים של פגיעה מינית מתמשכת ואלימות חזרתית בילדות, בעיקר מצד ההורה, תפנים הילדה דפוסי ההתנהגות של ההורה הפוגע כחלק ממנגנון למידה טבעי, ומסרים בלתי מילוליים שהועברו דרך האקט.

כשהבוגרת מגיעה לטיפול, היא מביאה עמה עצמי נוסף (אחד לפחות) של ילדה פגועה ונבגדת. ילדה זו חשה בושה, אשמה, תוקפנות, קורבנות ופתיינות, כך שבמקום להעלות את הזיכרונות אשר התנתקו מפאת עוצמתם, היא מגלמת אותם מול המטפלת. המטפלות, ההסכמה להיכנס לתוך מערך השחזור במרחב בטוח אינה ליקוי, כפי שסבר פרויד, אלא הגאולה על פי הגישה ההתייחסותית. הילדה שהשתוקקה לקבל הכרה בכאב שנשאה בבדידות, מקבלת לבסוף קול. מכאן יכולה להיעשות הפרשנות כחלק ממערכת יחסים במפגש האינטימי שבין חלקי העצמי של המטפלת למטופלת כאקט של ריפוי ועיבוד הטראומה.

ומתי בוחר אדם להיכנס למערך יחסים "קרבני" מרצון? ואף מפיק מכך סיפוק?

נתבונן במהלך הקבוצה על הנושא מפרספקטיבה תוך ובין אישית, תרבותית ומערכתית.

במהלך המפגשים נפגוש את כתיבתה של דר' דנה אמיר, דר' קרן גואטה, פרפ' רחל לב ויזל, גאנט, אשל ואחרים...

השיעור יפתח אחת לשבוע אצלכם בבית

כולל חוברת עבודה להתבוננות עצמית ועיבוד התכנים 

מעט מחמרי הקורס:

על אהבה שנאה וחרדה- מבוא לחשיבה קליינינית- י' דרבן

על קרבנות פוסט טראומטית ותוקפנות הנפגעים-א' ברמן

על נקמה - הבדלים מגדריים בין נשים לגברים- לב וויזל ואחרים

קרבנות ותוקפנות כחלק מתרבות יהודית-ישראלית- דנה אמיר

בקורסתתודעו לטסקטים לעומק העוסקים בחווית הקרבן והתוקפן בטיפול.

תחמדו להכיר ולפגוש היכן מפעילים אותנו כמטפלים החוויות של "תקבנות" של המטופלים ושלנו כמטפלים.

דרך מענה על שאלות בחוברת העבודה , תוכלו ליצור לעצמכם.ן מרחב מודעות למרחבים מורכבים אלו.

משתתפים בקבוצת הקריאה מספרים:

דר' נועם רודך-עמותת פעמוני רוח- טיפול דינמי בבע"ח:

הקורס מאפשר לי יצירת בסיס תאורטי איתן ומקיף בתחום. אורית מנחה את הקורס תוך שילוב נהדר של הקשבה ונתינת מקום לכל המשתתפים יחד עם הליכה בקו מנחה של הקניית ידע. אני מרגישה שהקורס משמש עבורי קרש קפיצה נהדר להמשך העיסוק בתחום, ומעורר בי המון מחשבה על מטופלות ועל חדר הטיפולים.

 

צבי נגלר-מטפל בפסיכודרמה:

אורית מביאה להנחייה שלה כל כך הרבה. ניסיון עצום וחיבור מיוחד במינו בין תיאוריה לפרקטיקה כמו את היכולת להמשיג ולחדד מושגים כל כך מרכזיים בטיפול שנשארים לעתים חסרי הבנה עמוקה מספיק כמו טראומה מורכבת, את ההשפעה על ה-self דרך פגיעות שונות ועוד.
הפן ההתייחסותי שאורית מביאה עזר לי לראות איך המטופל הוא קודם כל אדם , לראות כיצד אני כמטפל יכול לעבוד עם מה שקורה בי בעת החשיפה לרגשות עזים שעולים בטיפול.
מעבר לכך, אורית מביאה גם מחקרים וגישות חדשניות ועדכניות לטיפול בטראומה .
ממליץ בחום לכל מטפל שרוצה להעמיק ולקבל כלים! 

נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר

.